Хмельницький обласний український музично-драматичний театр імені Михайла Старицького
Адреса: вулиця Соборна, 60. Веб сайт:theatrestaritsky.com.uaКрайовий державний український драматичний театр ім. Г. І. Пет-ровського утворився в кінці лютого 1931 року в Новочеркаську. Як свідчать матеріали фонду Північно-Кавказького крайвиконкому, що зберігаються в державному архіві Ростовської області, 28 лютого на засіданні президії крайвиконкому була прийнята постанова про надання дотації створеному українському пересувному театру. Восени він гастролював у Мінеральних Водах, де в цей час лікувався «всеукраїнський староста» Г. І. Петровський, котрий часто бував на виставах. Згодом він запросив до себе групу провідних акторів, посприяв становленню молодого творчого колективу, давши власні кошти на розвиток театру, а невдовзі театр став носити ім'я Г. І. Петровського. Хоч називався театр драматичним, проте у своєму складі він мав оркестр з 18 чоловік, хор, балетну групу. В середині 1933 року театр ім. Г. І. Петровського з основним своїм складом переїхав на Україну і з квітня наступного року почав іменуватися Вінницьким пересувним робітничо-колгоспним театром. Продовжував ним керувати С. Чернявський, а художню частину очолив Г. Лаврик. Базувався колектив головним чином у Бердичеві, виїжджаючи до районів Вінницької, Житомирської, Київської та інших областей.
Цікавим у житті театру став 1935 рік: в кінці січня весь творчий склад виїхав у відрядження до Києва. Після екскурсії по театрах столиці вінничан прийняв народний артист УРСР Гнат Юра. Так був покладений початок шефству театру ім. Франка над молодими митцями Поділля. У лютому цього ж року на базі колишнього робітничо-колгоспного театру було створено обласний український драматичний театр для постійного обслуговування міст Вінниці, Бердичева, Кам'янця-Подільського, Проскурова, Шепетівки, Могилева-Подільськоґо та районів області.
У формуванні і розвиткові молодого колективу велику роль відіграло шефство франківців. До постановок багатьох п'єс, особливо радянських драматургів, були запрошені Г. Юра, К. Кошевський, художник М. Драк та з Харкова — О. Крамов. Видатні режисери, ставлячи спектаклі, давали практичні уроки майстерності, відточували художні смаки, розвивали розуміння високого покликання театрального митця. Радісним святом для артистів ставав завжди приїзд до театру таких незрівнянних акторів, як А. Бучма, Ю. Шумський, М. Донець, І.Паторжинський, М. Литвиненко-Вольгемут.
Театр почав свою роботу 1 березня 1935 року в Бердичеві виставою п'єси О. Корнійчука «Платон Кречет». Вибір п'єси був цілком закономірний: драма йшла на сценах багатьох театрів України, у театрах братніх республік та зарубіжних країн і стала однією із провідних п'єс часу. У 20-х числах травня 1935 року режисер К. Кошевський запросив на спектакль у Вінницю двох відомих виконавців ролі Платона Кречета — Юрія Шумського з Києва та Амвросія Бучму з Харкова. Виступи прославлених майстрів стали для колективу театру великою школою сценічної майстерності. Вони допомогли глибше, повніше уявити не тільки своєрідність характеру головного героя, а й різноманітність засобів його розкриття. Кожен з артистів знаходив у Платоні нові грані його індивідуальності. У виставі театру ім. Петровського Ю. Шумський почував себе у такій самій атмосфері, як і в Києві, тому колективові виконавців не довелося перебудовуватися грунтовно.
Починаючи з 1936 року, до подолян систематично приїжджає для постановчої роботи народний артист УРСР Гнат Юра. Його своєрідним дебютом у театрі ім. Петровського стала вистава «Заколот» (інсценізація С. Поливанова однойменного роману Д. Фурманова), прем'єра якої відбулася 2 грудня 1936 року в Бердичеві. П'єса відображає один із епізодів громадянської війни в Середній Азії — ліквідацію анархо-куркульського заколоту в частинах
Червоної Армії. Гнат Юра, який ставив «Заколот» у твоєму театрі вісім років тому, поклав в основу вистави петровців той самий задум — розкрити глядачеві героїзм воїнів-патріотів — росіян, узбеків, казахів — героїзм справжній, простий у виявах, позбавлений всякого фальшивого позування їй .
Влітку 1938 року театр переводять до Кам'янця-Подільського — центру новоствореної області. Старовинний Кам'я-нець-Подільський зустрів митців не тільки самобутньою красою мальовничих скель, що обступили острівок Старого міста з його неповторними вежами, фортечними стінами, мостами, не тільки густою зеленню вулиць, парків і скверів, а й щирою увагою глядачів. Театр розмістився в хорошому приміщенні й міг тепер широко, на повну силу розгорнути свою діяльність. 2 жовтня п'єсою О. Корнійчука «Правда» він розпочав свій новий сезон і до кінця року показав три прем'єри — «Безталанну» І. Карпенка-Карого, «Вогні маяка» М. Карасьова та «Назара Стодолю» Т. Шевченка.
У кінці 1939 року театр відзначив своєрідний ювілей — п'ять років роботи на Поділлі. Хоч мистецький шлях за його плечима ще не губився вдалині, та вже можна було говорити про певний творчий доробок: за цей час створено 42 нових вистави. У вересені 1939 року. Кам'янець-подільським митцям випала честь представляти українське радянське мистецтво на визволених західноукраїнських землях. Колектив театру виїхав до Станіслава (нині Івано-Франківськ) і показав там дві прем'єри — «Правду» та «Богдана Хмельницького» О. Корнійчука. Вистави пройшли з великим успіхом.
У червні 1941 року театр ім. Петровського виїхав на гастролі до Шепетівки, де його застала звістка про війну. «Ми проводили репетицію нової п'єси „Ка-мо",— згадує директор театру С. Чернявський.— чуємо: повітряна тривога, думали—навчальна, виявляється—війна. І ми, артисти, з цього часу теж почали воювати тією зброєю, яка була з нами. Через Шепетівку проходили на фронт війська. Втомлені, змучені далекою дорогою, вони потребували не тільки гаря-чої їжі, а й розваги, пісні, веселого жарту, їх треба було підбадьорити у ті важкі дні, коли ворог рвався вперед. Ми давали для них п'єси й концерти під відкри-тим небом, у міських садах, на імпровізованих підмостках». Відразу була ство-рена спеціальна програма, з якою артисти виступали у Шепетівському Будинку Червоної Армії, на агітпункті вокзалу, мобілізаційних пунктах .
25 листопада 1944 року обласна газета «Радянське Поділля» повідомила читачів, що виставою «Украдене щастя» І. Франка театр ім. Г. І. Петровського розпочав у Проскурові, новому обласному центрі, сезон 1944-1945 років. Від цього часу театр постійно працює у м. Хмельницькому. Улюбленими для багатьох хмельничан стали тоді Заслужені артисти України Н. Колосникова, Г. Фігурський, В. Карась, народний артист України Ян Жулкевський.
Сезон 1946 року театр ім. Петровського відкрив виставою комедії О. Кор-нійчука «Приїздіть у Дзвонкове», присвяченою актуальним проблемам мирного життя українського села.
Репертуар 40 – 50 років формувався відповідно до Постанов і рішень Комуністичної партії. Все ж у кінці 40-х і в 50-І роки ідейно-творчий профіль театру визначився більш-менш чітко. Міцною основою репертуару стає радян-ська п'єса. У 1949 році театр взяв участь у Всесоюзному огляді вистав на сучасну тему. В першому турі він показав «В степах України» О. Корнійчука, «Московський характер» А. Софронова, «Машеньку» О. Афіногенова, «За другим фрон-том» В. Собка і «По той бік» А. Барянова. Комісія по проведенню огляду виз-нала найкращими роботами колективу вистави «В степах України» та «Московський характер». Влітку того самого року ці та ще кілька спектаклів на сучасну тему були показані трудящим сіл і районних центрів Поділля.
В ювілейний рік в театрі підготовлено три нові вистави за мотивами українських народних казок: „Кругле слово”, „Козак крутивус”, „Лис Микита”. Завдання театру- виховувати без повчань і нотацій винахідливо залучаючи малюків у світ театральної вистави, вчити граючись, бо гра природна для дитини. Дорослі і діти поспішають в гостинний дім казок, щоб зустрітись з мистецтвом, яке творять ляльки за допомогою людей- майстрів своєї справи, безпечно закохатись в стародавню і вічно молоду професію.
У 50-х роках віддавши належне темі сучасності, театр не забував і про бага-ту класичну драматургічну спадщину. У цей період хмельничани побачили понад 30 нових вистав, з них—8 п'єс українських драматургів, 12 — російських, 4 — народів СРСР, 5—зарубіжних. Крім того, зі сцени не сходили «Наталка Полтавка» І. Котляревського, «Сватання на Гончарівці» Г. Квітки – Основ'яненка, «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака – Артемовського (див.додаток Б), «Майська ніч» М. Старицького (за М. Гоголем) (див.додаток В), та деякі інші, котрі театр показував на гастролях і в області. У різні роки на театральних афішах з'яви-лись «Глитай, або ж Павук» (1949), «Пошились у дурні» (1950), «Вій» (за М. Гоголем, 1958) М. Кропивницького, «Наймичка» І. Карпенка-Карого (1949) , «Не судилось» (1953), «За двома зайцями» (1955), «Лиха доля» (1957) М. Старицького, «Повія»(1955) за П.Мирним. Поставлені загалом на високому мистецькому рівні, вони користувалися незмінним успіхом у глядачів, особливо на гастролях .
У сезоні 1958—1959 років на рекламах театру ім. Петровського з'явилася невеличка дописка: «музично-драматичний». Це означало, що колектив його виступатиме ще в одному жанрі — музичній драмі і комедії. Вже влітку 1958 року на гастролях у Казахстані група режисера А. Каца почала працювати над музичною комедією Д. Суптелі та композитора О. Рябова «Шумить Дніпро». Перші кроки колективу, зроблені на новій мистецькій стежці, були ще, правда, не зовсім твердими. Ця невпевненість йшла не стільки від браку досвіду (театр і раніше пробував свої сили в музичних виставах), скільки від деяких об'єктив-них причин: майже два сезони оркестр мав у своєму складі лише 11 артистів, малочисельними залишалися хор та балет.
В репертуар театру включено вистави «Шумить Дніпро» Д. Сунтелі, «Весілля в Малинівці» Л. Юхвіда, «На світанку» Г. Плоткіна, «Севастопольський вальс» О. Гальперіної та Ю. Аненкова, «Поцілунок Чаніти» Ю. Мілютіна,—усе це, звичайно, крім вистав класичного українського, російського і зарубіжного репертуару. І як тут не згадати постановку «Макбета» В. Шекспіра, «Кар'єра Артура Уі» за п'єсою Б. Брехтаї .
А щодо класики української, то практично не виходили з репертуару теат-ру такі вистави, як «Майська ніч» М. Старицького (див.додаток В), , «Циганка Аза» О. Кобилянської (див.додаток В), «Безталанна» І. Карпенка-Карого (див.додаток Д), «Ой не ходи, Грицю...» М. Старицького. Вони завжди мали успіх у Хмельницького глядача й скрізь, де побувли петровці на гастролях, а це—Далекий Схід, Казахстан, Прибалтика і Білорусія, Урал і Центральна частина Росії, Молдова і практично усі області України.
Своєрідною несподіванкою для глядача стала поява у 1968 році на сцені театру славнозвісного бравого солдата Швейка. Його «привели» сюди композитор В. Лукашов та драматург Д. Шевцов. Саме вони наважилися на матеріалі роману Ярослава Гашека «Пригоди бравого варяги Швейка в світовій війні» створити музичну комедію, втиснувши досить об'ємний матеріал у рамки трьох дій. Правда, автори мали вже перед собою досвід Гната Юри, який уперше на Україні інсценізував твір Гашека і зіграв у виставі головного героя.
У 60-х роках у репертуарі театру дістали постійну «прописку» вистави за творами класичної літератури та музики — «У неділю рано зілля копала...» О. Кобилянської (іисценізація В. Василька), «Майська ніч» М. Старицького (за М. Гоголем), «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського, «Сорочинський ярмарок» М. Аваха та Л. Юхвіда (за М. Гоголем), Ханума» В. Константинова та Б. Рацера за мотивами п'єси А. Цагарелі.
У 80 – 90-х роках у театрі продовжують працювати заслужені артисти України Олена Демчук-Букатевич, Лариса Курманова, Лариса Власенко, Микола Валіловоць, прекрасна актриса Людмила Гущенко, провідні майстри сцени Микола Нелюба, Олександр Топоринський, лауреат обласної премії ім. Шевченка Леонід Диса, Тетяна Чайковська, Поліна Попач, Євген Санко та багато інших. Всього в театрі працює 68 творчих і 102 адміністративно-господарських працівників. У цей період вдалими стали вистави «Богдан Хмельницький» М. Старицького, «Орфей спускається в пекло» Т. Вільямса, «Квадратик неба синього» О. Штейна, «Сімейний уікенд» Ж. Пуаро. «Наталка Полтавка» І. Котляревського та ін.
Новий крок у творчій роботі театру — хореографічні вистави обдаро-ваного балетмейстера-постановника О. Шиманського «Планета кохання», «Українкою я народилася», «Кохання, кров і вогонь», «Есмеральда», «Віліси».
У різний час в театрі працювали відомі і талановиті українські режисери: С. Чернявський, А. Кац, Г. Лаврик, Ф. Бойченко, М. Яновський, М. Станіс-лавський, Д. Чайковський, А. Горчинський, М. Літко, В. Карпенко, художники Є. Пожар, Г. Маслій, чудові організатори театральної справи—Заслужені працівники культури України І. Брила,. Й. Фінкель, В. Цімар.
В сучасному репертуарі театру постановки української драматургії, твори зарубіжної класики та сучасні п’єси. З великим успіхом ідуть вистави «Ханума» А. Цагареллі в постановці заслуженої артистки України Л. Колосович, «Сто тисяч» за твором І. Карпенка-Карого постановка Д. Саричева, «Не такий як усі» О. Слаповського постановка Д. Гусакова, «Отель двох світів» Е.-Е. Шмітта постановка заслуженої артистки України Л. Курманової, «Як наші діди парубкували» В. Канівця постановка народного артиста України О. Мосійчука, «Фараони» О. Коломійця постановка заслуженого артиста України О. Топоринського, «Дерева вмирають стоячи» А. Касона, режисер-постановник – Г. Богомаз-Бабій, «Втеча з майбутнього» автор – М. Бортник-Гулевата, режисер-постановник – Д. Саричев, «Наречений із Єрусалиму» Йосефа Бар-Йосефа в постановці В. Борисяка, та інші не менш цікаві вистави.
Також мають успіх хореографічні вистави «Есмеральда» та «Роксолана» в постановці заслуженого артиста України О. Шиманського. Вистави «Кайдашева сім’я» Івана Нечуя-Левицького, режисер-постановник – заслужений діяч мистецтв України Г. Мельник та «Украдене щастя» Івана Франка, режисер-постановник – О. Сторожук – пройшли понад сто разів. Найменші глядачі мають можливість отримати задоволення від перегляду дитячих вистав: «Дюймовочка та метелик» автор – А.Яблонська, режисер-постановник – народна артистка України Таіса Славінська, «За щучим велінням» М, Кропивницького, режисер-постановник – народний артист України О. Мосійчук, «Попелюшка» Т. Габбе, режисер – постановник В. Борисяк, «Світлофор моргайко» автор Я. Мер, режисер-постановник заслужений діяч мистецтв України Г. Мельник, «Велике жабення» автор Л.Устінов, постановка О.Саркісьянца.
Рішенням ХХ сесії Хмельницької обласної ради від 25 березня 2009 року Хмельницькому обласному музично-драматичному театру присвоєно ім’я видатного українського письменника та драматурга Михайла Старицького, творчість якого тісно пов’язана з Поділлям, зокрема він писав про нього, відтворивши історичні події національно-визвольної боротьби у п’єсі «Оборона Буші» (дотепер ім’я основоположника українського театру не було присвоєне жодному театрові України). А у 2012 році за високі творчі досягнення та мистецький рівень театру ім. М.Старицького надано статус «Академічний».
Нині ж колектив театру ні на хвилину не припиняє творчий процес,театр продовжує створювати нові постановки, які були б цікаві глядачам.